Fra ventre; fagutvikler Marte Klevstad, Vestvågøy kommune, Birgit Nilsen og Annhild Sørskjær, Mental Helse Vågan
Knut Erik Dahlmo
Mental Helse Vågan v/styremedlemmene Birgit Jensen og Annhild Sørskjær innledet konferansen, som ble holdt på Thon Hotel Lofoten i Svolvær. Mental Helse feirer sitt 20-årsjubileum i år, og har flere aktiviteter på programmet, blant annet muligheter for et tilbud til unge medlemmer.
Over 60 deltakere, inkludert ansatte og ledere fra Nordlandssykehuset, kommunene og NAV i Lofoten, var til stede. Konferansen ble arrangert av psykisk helse- og rusnettverket i samarbeid med RKK Lofoten, og hadde som mål å styrke dialogen og samhandlingen rundt psykisk helsearbeid i regionen.
Faglige innlegg ga deltakerne innblikk i viktige temaer som:
· Hva er helhetlige og koordinerte pasientforløp? v/Eline Monsen, interkommunal samhandlingsleder, Helsefellesskapet Helgeland
· Erfaringer fra etablering av FACT Ung-team v/Kristin Mjåset Hjertø, NAPHA
· Recovery og medvirkning - Etableringen av Sortlandshjelpa v/Andreas Lande og Olav Fenes, Sortland kommune.
Etter innleggene jobbet deltakerne både individuelt og i grupper for å diskutere utviklingsmuligheter. Flere viktige forslag kom frem:
· Lage oversikt over tjenestetilbud i den enkelte organisasjon
· Hospitering for økt kunnskap og helhetlige tjenester
· Vurdere samlokalisering og sammenslåing av tjenester
· Øke fokus på brukermedvirkning i tjenesteutvikling
Tilbakemeldinger fra deltakerne viser stor tilfredshet med konferansen. Mange fremhevet viktigheten av samarbeid på tvers av kommuner og tjenester:
«Veldig nyttig å møte folk fra andre kommuner og få innsikt i hvordan de jobber. Jeg har knyttet mange nye kontakter!»
Flere deltakere satte også pris på det varierte innholdet og muligheten for kunnskapsutveksling: «Det var inspirerende å høre hvordan andre kommuner jobber. Det gir nye ideer og motivasjon.»
Temaene recovery-modeller og brukermedvirkning ble trukket frem som viktige for fremtidens tjenestetilbud, og én deltaker uttalte: «Recovery er framtiden – vi må ha brukeren i førersetet!»
Det er også et ønske om flere samlinger med fokus på praktiske løsninger og samarbeid på tvers av tjenester og nivåer: «Vi må samarbeide mer på tvers av tjenester og nivåer for å nå ut til brukerne.»
Konferansen ble ansett som både lærerik og inspirerende, og det er et bredt ønske om konkrete tiltak i etterkant: «En flott dag med mye kunnskap og engasjement. Nå håper jeg vi får til mer samarbeid på tvers!»
Marte Klevstad, fra arrangementskomiteen, uttrykker stor tilfredshet med oppmøtet og det engasjementet deltakerne viste: «Det var nyttig å gå rundt på postervandring og bli bedre kjent med de ulike tjenestene.»